Нови верижни триони на STIHL

Читателите на блога, редовно информирани за новостите в производствената програма на немската компания STIHL, едва ли ще бъдат изненадани от новината, че нейното представителство у нас АНДРЕАС ШТИЛ ЕООД в началото на годината пусна на пазара нови модели машини за работа в гората, двора и градината. Не може да не подчертаем също, че марката STIHL не само отстоява водещата си роля в техниката за дърводобив, грижа за горите, за овощните и градински насаждения, но и непрестанно разширява своя пазарен дял, включително и на българския пазар. Това се постига чрез разработването и производството на все по-усъвършенствани машини, добре развита търговска мрежа в близост до клиента, безотказен сервиз и оптимална маркетингова политика – иначе казано редовно провеждане на промоционални акции, които добавят към високото качество на машините и примамливо ниски цени.
Тази практика датира от години. В началото на тази година, когато лозарите зарязват ритуално своите лозя, а пролетта все по-осезаемо напомня за себе си, АНДРЕАС ШТИЛ ЕООД предлага на своите клиентите, нови още по-привлекателни модели, както и промоционални, също така силно изкушаващи, цени.
Сред новостите на нашия пазар ще откроим по-напред новите модели бензинови верижни триони, машините, с които STIHL от години е неизменният технологичен и по продажби лидер в света. Сред тях се откроява най-ярко моделът STIHL MS 261, който е разработен като наследник на изключително популярния сред професионалистите модел STIHL MS 260. Техническите и експлоатационни характеристики на досегашния модел са развити и допълнени с редица новости, които бързо издигнаха неговият наследник на най-високото място в средния клас по мощност.
Другите два модела, които АНДРЕАС ШТИЛ ЕООД пуска на нашия пазар, са леки триони адресирани предимно към любителите градинари. Те са съобразени, включително и ценово, със спецификата на тази група клиенти, отговарят на стремежа на любителите градинари да получат една максимално удобна за работа и дълготрайна машина с качеството на STIHL, на цена близка до тази, на която се предлагат моделите на безименни производители, които често не смеят и да заявят открито своята марка. С две думи за работа в градината, била тя овощна или домашна, са предназначени новите моторни триони STIHL MS 231 и MS 251.
Професионален трион MS 261
И така да видим, защо трионът MS 261 е често назоваван „мечтата” на всеки работещ в горското стопанство мъж. За какво миналата година на изложението Interforst в Мюнхен, при много силна конкуренция, именно този модел е отличен с медал за най-иновативен продукт сред машините за работа в гората? Мотивите на журито, присъдило наградата, са, че това е първият професионален верижен трион, в който са внедрени всички най-нови към момента решения за висока ергономичност и намаляване на съдържанието на вредните вещества в изгорелите газове. Специално е подчертано, че добрата мощност и производителност на машината са много добре съчетани с нейната ергономичност и повишената сигурност, които се осигуряват на работещия.


Трионът се отличава още с висока износоустойчивност и дълготрайност (например шумозаглушителят е изработен от неръждаема стомана), както и със силно намалено съдържание на вредни емисии в изгорелите газове. Всичко това са качества, чиято значимост изпъква особено ярко, когато става дума за машина с предимно професионално предназначение, т.е. за работа при пълен работен ден, често при трудни теренни и климатични условия.
Трионът MS 261 има двигател с вътрешно горене с работен обем 50,2 m³. Развива мощност 2,8 kW (3,8 к.с.). При тегло на триона 5,2 kg (без режещата гарнитура) съотношението тегло/мощност е 1,9 kg/kW. Излъчваната звукова мощност е 113 dB (А), а звуковото налягане – 102 dB (А) (K-фактор съгласно директива 2006/42/EО=2,5(dB(A)). Широчината на рязане на триона е 40 cm.
Машината се задвижва от многократно доказалия качествата си двигател с вътрешно горене STIHL 2-MIX. Този разработен от компанията двигател се характеризира с висока обемна мощност, голям въртящ момент в широк диапазон на честота на въртене, както и с редица други предимства. За потребителя е от съществено значение, че той консумира с около 20% по-малко гориво от двутактовите двигатели с традиционна конструкция. При него съдържанието на вредни съставки в изгорелите газове е намалено с до 50%, и с това той удовлетворява напълно най-високите към момента изисквания в ЕС по този показател, известни като норми EU II. За разлика от обикновените двутактови двигатели при STIHL 2-MIX в цилиндъра се вкарва дозирано количество външен въздух, който образува въздушна възглавница, разделяща изгорелите газове от постъпващата откъм картера прясна горивно-въздушна смес. По този начин се минимизират характерните за конвенционалните двутактови двигатели загуби на прясна горивна смес, която неизбежно се смесва с изгорелите газове и заедно с тях се изхвърля в атмосферата. Така хем се губи гориво, хем околната среда се замърсява силно. Горивната смес се подава в цилиндъра по четири канала, като същевременно се завихря. Това спомага за по-пълното ù изгаряне, а коефициентът на полезно действие на двигателя се увеличава.
Добрите параметри на двигателя, неговата икономичност и ниски вредни емисии, се дължат и на електронната система с микропроцесорно управление за запалване на сместа, която оптимизира момента на запалване и продължителността на горене на искрата, оттук и горивния процес в целия диапазон от честота на въртене на коляновия вал.


Принос за ниското ниво на вибрациите има и веригата STIHL Rapid Micro Comfort (RMC). Това е разновидност на универсалната верига Rapid Micro, като подобрението е в посока на по-ниско ниво на вибрациите при движение и по-меко рязане. Това е постигнато благодарение на допълнително скосяване на профила в основата на зъба на режещото звено.
Тук е мястото да припомним, че STIHL са измежду малкото производители на моторни триони, които сами разработват и произвеждат веригите и водещите шини за тях. Това е още едно съществено предимство, което повишава експлоатационните параметри на верижните триони на компанията, защото всички компоненти на машината са оптимално пригодени да работят заедно. Собствена разработка са и машините за производство на вериги в завода на компанията, намиращ се в Швейцария. Така че с двойно основание – и по националност, и поради високото им качество, те са образец на прословутата швейцарска прецизност.
Запалването на машината е силно улеснено благодарение на системата ElastoStart с вграден демпфериращ еластичен елемент в ръкохватката за издърпване на стартовото въже. За лесното пускане на двигателя спомага и автоматичният декомпресионен вентил, който намалява степента на компресия в цилиндъра в пиковия момент, когато буталото преминава през горна мъртва точка. По този начин се улеснява запалването на двигателя и се намалява силата на опъване на въжето.

В новият MS 261 са използвани редица новости, които допълнително улесняват работата с машината. Така например за пръв път са използвани специални гайки за фиксиране на режещата гарнитура, които са подсигурени срещу изпадане, когато са в отвито състояние. Така опасността да бъдат изгубени изцяло отпада. Достъпът с отвертка до винта за опъване на веригата става странично на предпазния кожух и по този начин се избягва опасната близост на пръстите на ръката до острите ръбове на режещите звена на веригата. Резервоарите за горивото и маслото за веригата имат по-широки отвори, което улеснява наливането на течност в тях. Резервоарът за горивото е изработен от прозрачна пластмаса, което позволява лесен контрол на нивото. Двете капачки имат патентована от STIHL конструкция, която улеснява отвиването и завиването им на ръка без помощен инструмент.
Системата за омасляване(смазване) на веригата е доказалата ефективността си STIHL Ematic. Тя снижава разхода на масло с до 50% в зависимост от дървесината, която се реже. Системата включва водеща шина STIHL Rollomatic, верига STIHL Oilomatic и маслена помпа с регулируем дебит. По този начин количеството подадено масло се редуцира до необходимото за нормално смазване на веригата и шината. Характерно за тази система е и значително подобреното смазване на канала от долната страна на шината. В резултат на това, освен че се икономисва около половината от маслото, значително се увеличава дълготрайността на веригата, шината и зъбното колело.

Всичко казано дотук се отнася за базовия модел – MS 261. Той има и три модификации, които засега не се предлагат в България. Всяка от тях предлага различни допълнителни удобства, като:
* Система за полуавтоматично опъване на веригата без използване на отвертка, гаечен ключ и най-важното – без опасна за ръката близост до веригата.
* Систeма за стартиране на двигателя STIHL ErgoStart (Е). За постигане на максимално удобство при стартиране на машината и намаляване до минимум на усилието за това, при тази система стартовото въже не завърта директно коляновия вал на двигателя – първоначално натяга механизъм с плоска пружина, който от своя страна завърта вала. В резултат силата, необходима за издърпване на въжето, значително намалява, силно се ограничават тласъците, предавани по въжето по време на превъртане на вала. Вместо с едно рязко издърпване на голяма дължина от въжето, запалването става с няколко къси издърпвания.
1. Допълнителна спирачна система, която се задейства, щом ръката отпусне основната ръкохватка на машината. Това допринася за повишаване на безопасността при работа с триона.
2. Система за отопление на карбуратора, която позволява на двигателя да работи безпроблемно и при ниски температури на околната среда.
3. Система за подгряване на ръкохватките, която ги поддържа топли и сухи през студените зимни дни.
С две думи STIHL предлага модификации на базовия модел MS 261, които да удовлетворяват и най-предирчивите изисквания – от максимален комфорт, до безпроблемна работа в тежки зимни условия.
Верижни триони за работа в градината STIHL MS 231 и MS 251
Вече казахме в началото двата верижни триона STIHL MS 231 и MS 251 са позиционирани в групата на машините за лично ползване – за поддръжка на дърветата в градината, била тя овощна или дворна, за прореждане на млади насаждения, за рязане на дърва за огрев, за изграждане на различни конструкции от едрогабаритни дървесни материали, както и от цели, неразбичени стъбла. Макар, че не са в класа на професионалните машини, тези триони не им отстъпват съществено по техническо ниво, защото, както ще видим, в тях са използвани аналогични технологически и конструктивни решения. Нещо повече, част от допълнителните преимущества, характерни за модификациите на професионалния MS 261 се предлагат и за тези два модела.

Моделът MS 251 е малко по-мощен. Има двигател с работен обем 45,6 cm³, който развива мощност 2,2 kW (3,0 к.с.). Съотношението тегло/мощност е 2,2 kg/kW. Излъчваната звукова мощност е 112 dB (А), а звуковото налягане – 102 dB (А) (K-фактор съгласно директива 2006/42/EО=2,5(dB(A)).
Първият се предлага с гарнитури, позволяващи рязане при широчина 30 cm и 35 cm. Вторият може да реже на дължини 35 cm или 40 cm.
И двата триона използват описаната вече система за смазване на веригата Oilomatic.

Моторните триони се доставят с режеща верига 3/8” P Picco Micro Comfort 3 (PMC3). Това е нископрофилната верига, която се отличава с повишена производителност при рязане в съчетание с намалена способност за получаване на обратен удар. Тя е специално пригодена за рязане с леки моторни триони. Идеална е за потребители, които търсят не само бързо рязане, но и комфорт по време на работа. Има универсално приложение. Подходяща е за дърводобив в млади гори със сравнително тънки стъбла на дърветата, за кастрене на клони и резитба на овошки.
И двата триона имат антивибрационни системи, подобни на модела MS 261, които снижават нивото на предаваните вибрации (ляво/дясно K-фактор съгласно директива 2006/42/EО=2 m/s²) съответно до:
- MS 231 – 3,5/3,5 m/s²
- MS 251 – 3,9/3,9 m/s².
Трионите имат карбуратор със система, която позволява поддържане на оптимален режим на работа (мощност, минимален разход на гориво и минимално съдържание на вредни вещества в газовете) дори и при частично задръстване на въздушния филтър. По този начин се удължава интервалът между две обслужвания на филтъра. Карбураторите са снабдени и със система за подгряване на засмуквания въздух, която при отрицателни температури спомага за неговата безпроблемна работа.

Характерно решение и за двете машини е разполагането на всички органи за управление на двигателя върху основната ръкохватка така, че да са лесно достъпни, без да се налага преместване на ръката.
Филтрирането на засмуквания от двигателя въздух е двустепенно – с предварително отделяне на центробежен принцип на по-едрите частички. В модификация на базовите модели е предвидена и възможността за наличие на усъвършенствана филтрираща система HD2, с каквато работи моделът MS 261. Като допълнителна възможност е предвидена и системата ElastoStart с вграден демпфериращ елемент в ръкохватката на стартовото въже, който омекотява предаваните по въжето удари при развъртане на вала на двигателя.
При модела MS 261 за специалната конструкция на капачките на резервоарите за гориво и масло, както и за страничното разположения достъп до винта за опъване на веригата, се отнася и за тези два триона.